Brak wyników

Program

Konferencji

Warszawa
28 listopada 2022
Samir Kayyali
Panel 1

Podatek PIT w kontekście Polskiego Ładu 2.0

Który sposób rozliczeń bardziej się opłaca?

W tej części dowiesz się, jak rozliczać podatek PIT według nowych przepisów: które zmiany będą obowiązywać od stycznia 2023 r., a które z datą wsteczną od 1 stycznia 2022 r.

Czy niższa stawka opodatkowania faktycznie zmniejszy podatek dochodowy oraz kiedy opłaca się przejść na skalę i jakie pułapki się z tym wiążą. Będziesz wiedzieć, jak liczyć składkę zdrowotną na nowych zasadach, jakie nowe zwolnienia będą obowiązywać w 2023 r. w wypadku składek ZUS z umowy o pracę oraz jak wpłynie na wysokość zaliczek złożenie nowego PIT 2.

contact_support Sesja Q&A
  • Polski Ład 2.0 a podatek PIT: które przepisy wejdą od 1 stycznia 2023 r., a które wstecznie od 1 stycznia 2022 r.?
  • Kwota wolna od podatku – jak ją rozliczać według nowych przepisów?
  • Case study: 12% na skali podatkowej – jak rozliczyć zaliczki, jeśli za cały rok obowiązuje stawka 12%, a od początku stycznia 2022 r. było pobierane 17%, natomiast od lipca – 12%? Czy w związku ze zmianą stawki trzeba korygować listę płac? Co jeśli wynagrodzenie za czerwiec jest wypłacane w lipcu: jeśli to jest przychód lipcowy, czy trzeba uwzględnić stawkę 12% i nie stosować ulgi dla klasy średniej? Stawka 12% a małe umowy-zlecenia (do 200 zł jednorazow– na co zwrócić uwagę?
  • Case study: Niższa stawka zaliczek na podatek PIT – czy faktycznie zmniejszy wysokość opodatkowania? – symulacja rozliczeń na konkretnych przykładach w przypadku zatrudnienia u kilku pracodawców, wspólnego rozliczenia z małżonkiem lub z dzieckiem,
  • Case study: Likwidacja ulgi dla klasy średniej – co gdy płatnik odliczał tę ulgę od początku roku? A jeśli ktoś stracił na likwidacji ulgi: jak wyliczyć „hipotetyczny” podatek naliczony i w jakiej procedurze odzyskać zwrot podatku? Czy rzeczywiście urząd skarbowy będzie obliczał samodzielny nadpłacony podatek?
  • Zmiana formy opodatkowania: nowe możliwości przejścia z opodatkowania liniowego na skalę i ryczałtu na skalę – jakie są pułapki? Zaliczki uproszczone a skala podatkowa: czy można pomniejszyć wysokość zaliczki już od lipca do grudnia? Dwa PIT-y za jeden rok: czy jest możliwe opodatkowanie się jedną formą przez pół roku i drugą przez kolejne pół roku? Prowadzenie KPIR – czy będzie uważana za wadliwą i nierzetelną, jeśli założy się ją po terminie?
  • Składka zdrowotna: jak ją liczyć za 2022 r. według nowych przepisów dla liniowców? Ile wynosi limit odliczenia i ile się zaoszczędzi przy tej formie opodatkowania? Co z ryczałtem: jak limit 50% zapłaconych składek zdrowotnych przez podatnika i osobę z nim współpracującą wpłynie na wysokość podatku? Kim jest osoba współpracująca – czy może być nią rodzeństwo? Ile wynosi stawka naliczania składki zdrowotnej osoby współpracującej?
  • Case study: Kiedy można ubiegać się o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej i jak to zrobić?
  • Składki ZUS z umowy o pracę: jakie nowe zwolnienie będzie obowiązywać od stycznia 2023 r. w przypadku umowy o pracę? Kiedy ZUS płacony przez pracodawcę jest kosztem? Co ze zleceniami i umowami o dzieło?
  • PIT 2 – co zmieni się w 2023 r.? Kto może złożyć oświadczenie na nowych zasadach? Jak pomniejszać zaliczki w przypadku pracy na kilku etatach?
  • Wspólne rozliczenie z dzieckiem: jakie nowe zasady będą obowiązywać od 2023 r.? Co z odliczeniem 1500 zł?
Michał Staniek
Panel 2

Jak rozliczać CIT po zmianach przepisów

Rozwiązania trudnych przypadków

W tej części dowiesz się, w jaki sposób rząd planuje usunąć błędy, które powstały w następstwie wprowadzenia Polskiego Ładu. Będziesz wiedzieć, co zmieni się w minimalnym podatku dochodowym, kosztach finansowania dłużnego, podatku u źródła, nowych preferencjach spółek holdingowych.

Michał Staniek podpowie również, z jakich ulg warto skorzystać w 2023 r., m.in. w jaki sposób odliczyć 200% poniesionych kosztów na działania promocyjne albo 150% – na sponsoring.

contact_support Sesja Q&A
  • Spółka komandytowo-akcyjna: czy od 1 stycznia 2023 r. będzie nadal tak atrakcyjna – co zmienia w przepisach Polski Ład 2.0?
  • Minimalny podatek dochodowy po nowelizacji: na czym polega i kogo dotyczy? Kiedy zacznie obowiązywać? Ile wynosi nowy wskaźnik dochodowości i jakich kosztów nie wlicza się do niego? Dwie nowe alternatywne metody obliczeń minimalnego podatku dochodowego – na co zwrócić uwagę?
  • Koszty finansowania dłużnego – ile wynoszą limity po zmianach przepisów w zakresie zaliczania nadwyżek odsetek od pożyczek i kredytów do kosztów uzyskania przychodów,
  • Przychody z budynków – czy aby otrzymać zwrot podatku, musi być wydana decyzja?
  • Nowe preferencje spółek holdingowych – jak z nich skorzystać?
  • Podatek u źródła – jakie będą obowiązywać nowe zwolnienia? Kiedy można stosować niższą stawkę?
Adam Abramowicz
Panel 3

Jak bronić się przed nadużyciami organów kontrolnych

Z pomocą Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

W tej części dowiesz się, jak uzyskać realną pomoc Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w sprawie podatków, ZUS-u czy działań Sanepidu, gdy urzędnicy wydali niekorzystną dla Ciebie decyzję lub niesprawiedliwie nałożyli karę.

Otrzymasz również instrukcje, jak wykorzystać zapisy Konstytucji Biznesu i pozytywnie zakończone interwencje Rzecznika, by wygrać w kwestiach spornych z urzędnikami.

contact_support Sesja Q&A
  • Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców – kim jest i jakie ma możliwości pomocy firmom,
  • Jak zgłosić sprawę do Rzecznika: kto może skorzystać z usługi i w jaki sposób złożyć wniosek, gdy urzędnicy wydali niekorzystną dla Ciebie decyzję? Jak długo będziesz czekać na interwencję Rzecznika?
  • Co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone, czyli Konstytucja Biznesu – jakie ustawy ją tworzą i w jakich sytuacjach należy odwołać się do jej zapisów, by mieć konkretne argumenty w walce z urzędnikami,
  • Case study: Komu i jak pomógł Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców – interwencje, które są kołem ratunkowym w prowadzeniu biznesu i które warto wykorzystać w kwestiach spornych z fiskusem.
Luiza Pieprzyk
Panel 4

Faktura ustrukturyzowana

Jak przygotować firmę, by nie stracić na zmianach w VAT

W tej części dowiesz się, co zrobić, jeśli Twój kontrahent wystawił Ci fakturę ustrukturyzowaną, a Ty jeszcze nie przeszedłeś na system KSeF i na czym polega bierny udział w systemie KSeF.

Prelegentka wskaże, jakie zmiany musisz wprowadzić w firmie, by przygotować ją do wystawiania faktur elektronicznych w systemie KSeF. Poznasz korzyści i zagrożenia w związku z wystawianiem faktury ustrukturyzowanej. Będziesz wiedzieć, jakie zapisy wprowadzić w regulaminie obiegu faktur elektronicznych i w porozumieniach z kontrahentami, by zapewnić sobie finansowe bezpieczeństwo.

contact_support Sesja Q&A
  • Standardowa faktura elektroniczna kontra faktura ustrukturyzowana – czym się one różnią? Jakie elementy muszą zawierać? Z jakich formatów e-faktur można obecnie korzystać?
  • Bierny udział w systemie KSeF – na czym polega? Co zrobić, jeśli Twój kontrahent wystawił Ci fakturę ustrukturyzowaną, a Ty jeszcze nie przeszedłeś na system KSeF?
  • Wewnętrzny audyt dokumentowania w firmie – jak go przeprowadzić, by przygotować się do wystawiania faktury ustrukturyzowanej, która stanie się nowym narzędziem e-kontroli i obnaży wszystkie błędy fakturowania,
  • Case study: Krajowy System e-Faktur (KSeF) – jak działa i jakie funkcje spełnia? Od kiedy podatnicy mogą przystąpić do programu nowej e-faktury i jak to wyszło w praktyce? Z jakimi problemami musieli się zmierzyć użytkownicy systemu?
  • Jakie są korzyści z wystawiania faktury ustrukturyzowanej dla sprzedającego i kupującego w dobie coraz trudniejszej sytuacji gospodarczej, w której coraz więcej kontrahentów nie opłaca terminowo wystawionych przez Ciebie faktur? Na jakie zagrożenia trzeba się przygotować?
  • Czy fiskus może wymagać wypełnienia ponad 300 pozycji na fakturze ustrukturyzowanej zamiast dotychczasowych 20 standardowych danych? Czy polskie przepisy są zgodne z dyrektywą UE? Na co musisz być gotowy?
  • Case study: Odpowiedzialność za wystawianie faktur elektronicznych – na czym polegają nowe uprawnienia i kto odpowiada za błędy – analiza przypadków,
  • Regulamin obiegu faktur elektronicznych – dlaczego jest niezbędny i na co zwrócić uwagę przy jego opracowywaniu,
  • Porozumienie z kontrahentem – obowiązek czy wybór? Jakie zapisy trzeba w nim zamieścić, by zapewnić sobie bezpieczeństwo
Michał Staniek
Warsztat 1

Jak realnie zmniejszyć podatki w 2023 r.

Z wykorzystaniem estońskiego CIT-u i nowych ulg po zmianach przepisów

Przeanalizujesz wraz z prowadzącym, kiedy opłaca się przejść na estoński CIT i ile można w ten sposób zyskać. Dowiesz się, jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z opodatkowania ryczałtem i na co uważać, by nie narazić się na ryzyko powstania dochodu z ukrytych zysków.

Będziesz wiedział, z jakich ulg warto skorzystać w 2023 r., m.in. w jaki sposób odliczyć 200% poniesionych kosztów na działania promocyjne albo 150% – na sponsoring.

  • Estoński CIT – które spółki mogą skorzystać z nowych zasad rozliczeń? Jakie warunki trzeba spełnić? Ile wynosi stawka ryczałtu? Co podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek? Czym jest dochód z ukrytych zysków i dochód z wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą – prezentacja najnowszych interpretacji KIS,
  • Ile można zyskać, przechodząc na estoński CIT – analiza wysokości opodatkowania wspólników spółek w przypadku korzystania z ECIT i „klasycznego” CIT,
  • Termin zapłaty i termin złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem – co zmieni się po nowelizacji przepisów w estońskim CIT,
  • Minimalny poziom zatrudnienia a estoński CIT: czy pracownicy muszą być na etacie? Kiedy nie trzeba zatrudniać pracowników? Co jeśli jest się małym podatnikiem?
  • Jak obniżyć podatki z wykorzystaniem nowych ulg: ulga na zabytki „Pałacyk plus” – co można odliczyć od stycznia 2023 r.? Ulga na ekspansję: w jaki sposób udział w targach lub inne działania promocyjne można odliczyć dwukrotnie? Ulga sponsoringowa – kto może z niej skorzystać i jak odliczyć 150% poniesionych kosztów? Czy koszty poniesione na dokształcanie pracownika można rozliczyć w ramach tej ulgi? Ulga B+R – co z wysokością odliczenia? Jakiej grupy podmiotów dotyczy zmiana? Czy można łączyć Ulgę IP Box z ulgą B+R?
Krzysztof Staniek
Warsztat 2

Jak skonstruować dobrą umowę,

By zabezpieczyć interesy biura rachunkowego i klienta w obliczu zaostrzenia odpowiedzialności karnej za uchybienia skarbowe

Na warsztacie ekspert wskaże, za co odpowiada biuro rachunkowe, a za co klient i jakie zapisy należy zawrzeć w umowie, a których lepiej unikać, by z jednej strony znacznie ograniczyć ryzyko, a z drugiej – ułatwić rozstrzygnięcie ewentualnych konfliktów.

Wyjaśni również, jak zmieni się odpowiedzialność karna za uchybienia skarbowe i jak skutecznie składać czynny żal po nowelizacji oraz jak udowodnić przesłankę należytej staranności w razie kontroli.

  • Zaostrzenie odpowiedzialności karnej za uchybienia skarbowe – co zmienia nowelizacja k.k.s,
  • Okres przedawnienia karalności wykroczeń skarbowych – ile wynosi po zmianach
  • Czynny żal – co zmienia się w zakresie jego skuteczności? Jak go zatem prawidłowo składać po nowelizacji przepisów?
  • Domniemanie niewinności – jak tę zasadę wykorzystać w praktyce: analiza case study,
  • Błędy w oznaczeniach sprzedaży i ewidencji w JPK_VAT, w MPP, rozliczeniach ulgi za złe długi, wadliwe faktury – kiedy za nie odpowiada biuro rachunkowe, a kiedy klient?
  • Przesłanka należytej staranności – na czym polega i jak ją udowodnić w razie kontroli?
  • Jak skonstruować dobrą umowę, by zabezpieczyć interesy biura rachunkowego i klienta (analiza z punktu widzenia dwóch stron kontrakt– jakie zapisy zawrzeć w zakresie warunków, zakresu współpracy i odpowiedzialności w przypadku błędów, by z jednej strony znacznie ograniczyć ryzyko, a z drugiej ułatwić rozstrzygnięcie ewentualnych konfliktów? Jakich postanowień unikać?