Brak wyników

Program

Konferencji

Warszawa
29 listopada 2023
Samir Kayyali
Panel 1

Zmiany przepisów podatkowych w 2024 r.

– czy można zminimalizować skutki bomby z opóźnionym zapłonem

  • Co zmienia największa od lat nowelizacja Ordynacji podatkowej i jak nowe przepisy wpłyną na prowadzenie biznesu? Na czym polegają nowe uprawnienia fiskusa w ramach czynności sprawdzających? Kiedy będzie można zastosować postępowanie uproszczone? Czy wszczęcie postępowania karnoskarbowego spowoduje zawieszenie biegu terminu przedawnienia? Na jak długo szef KAS może zablokować konto bankowe po zmianach przepisów? Umorzenie podatku – czy jest możliwe przed terminem jego płatności? Kto może podjąć decyzję o umorzeniu po nowelizacji? Kiedy nie trzeba będzie składać wniosku do US o nadpłatę? Z czym się wiąże korekta deklaracji prze organ podatkowy w ramach czynności sprawdzających? Co jeśli podatnik sprzeda konsumentowi towar z zawyżoną stawką VAT – czy sprzedawca może odzyskać różnicę między stawkami?
  • Podatek minimalny – czy uderza jedynie w korporacje? Od kiedy zacznie obowiązywać? Kto go zapłaci i ile wynosi stawka? Jakie obowiązują wyłączenia i zwolnienia? Dwa sposoby obliczania podstawy opodatkowania – który bardziej się opłaca? Jak liczyć wskaźnik rentowności?
  • Branża e-commerce znów na celowniku – nowe obowiązki ewidencjonowania płatności przez banki na potrzeby skarbówki. Kiedy płatność będzie uznana za transgraniczną? Jaki zakres danych będzie podlegać raportowaniu?
  • Podatek od aut spalinowych – jak nowa danina przełoży się na większe koszty prowadzenia biznesu? Ile wynosi nowy podatek i od czego zależy jego wysokość? Kto może skorzystać z ulgi? Które pojazdy są zwolnione z podatku i jakie trzeba spełniać warunki?
Luiza Pieprzyk
Panel 2

Nowa taktyka kontrolerów skarbowych,

czyli w jaki sposób fiskus typuje przedsiębiorców do kontroli

  • 7 grzechów głównych popełnianych przez przedsiębiorców, przy których fiskusowi zapala się od razu czerwona lampka.
  • Skąd skarbówka bierze o Tobie informacje – nowe uprawnienia organów kontroli, które dają pełny obraz wykonanych przez Ciebie transakcji
  • Analizator JPK – jak działa to narzędzie e-kontroli i w jaki sposób wychwytuje nieścisłości w deklaracjach i puste faktury?
  • System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej – jakie dane analizuje i weryfikuje STIR? A jeśli algorytmy STIR wykażą, że istnieje ryzyko uchybień w Twoich transakcjach finansowych – co Ci grozi po nowelizacji przepisów? Czy możesz się odwołać, jeśli założą Ci prewencyjną blokadę konta bankowego z powodu weryfikacji Twojego kontrahenta?
  • System VIES – jakie dane analizuje i co z tego wynika dla polskiego podatnika handlującego z kontrahentami z UE? W jaki sposób łączy się VIES z JPK i STIR? Jakie konsekwencje ponosi polski podatnik w związku z wykrytymi nadużyciami?
  • KSeF – ułatwienie czy pełna inwigilacja? Kto jeszcze oprócz urzędu skarbowego będzie miał dostęp do informacji, co kupujesz jako przedsiębiorca i jako zwykły Kowalski?
Robert Adam Okulski
Panel 3

„Urząd nasz Pan” czy jednak przedsiębiorca ma jakieś prawa

– jak przygotować się do kontroli i nie dać się w jej trakcie zdominować urzędnikom

  • Kontrola podatkowa – atak na wolność prowadzenia działalności czy zwykła czynność administracyjna?
  • Przygotowanie do kontroli – w jaki sposób opisywać dokumenty, ujmować zdarzenia w słowa, by nie wzbudzać podejrzeń i nie prowokować urzędnika do dodatkowych pytań? Kiedy i jak ubiegać się o interpretację indywidualną? Jak przeprowadzić wewnętrzny audyt dokumentacji i w którym momencie lepiej zdecydować się na bieżący nadzór doradcy podatkowego.
  • Prawa przedsiębiorcy – jak nie dać sobie „wejść na głowę” w trakcie kontroli: jak często można kontrolować przedsiębiorcę i ile może być kontroli naraz? Czy zawsze trzeba je zapowiadać? Jakich dokumentów może żądać organ kontrolujący, a do jakich nie ma uprawnień? Co gdy urząd zażyczy sobie dokumentów, które dotyczą innych okresów rozliczeniowych lub w związku z prowadzeniem kontroli u Twojego kontrahenta?
  • Czy można uniknąć odpowiedzialności w przypadku wykazania uchybień: które błędy w deklaracjach można usunąć samodzielnie w trakcie kontroli? Co napisać w uzasadnieniu czynnego żalu, by był on skuteczny?
  • Przygotowałem z góry protokół, proszę podpisać, będzie szybciej – na co się naraża kontrolowany w takiej sytuacji? Co jeśli nie zgodzi się on z ustaleniami protokołu – jak zgłosić zastrzeżenia?
Adam Abramowicz
Panel 4

Co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone

– czyli w jaki sposób Konstytucja Biznesu chroni przedsiębiorcę

  • Co to jest Konstytucja Biznesu – jakie prawa nadaje przedsiębiorcom?
  • Na czym polega domniemanie niewinności przedsiębiorcy?
  • Twarde dane, w jaki sposób Konstytucja Biznesu ogranicza represyjność organów podatkowych.
  • Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców – jakie zadania spełnia i jakie ma możliwości pomocy firmom? W jaki sposób składać do niego wniosek z prośbą o interwencję w przypadku nadużyć kontrolera?
Henryka Bochniarz
Panel 5

Czego oczekuje biznes od systemu podatkowego w 2024 r., by zapewnić stabilność finansową firm

Polska ma jeden z najgorzej ocenianych systemów podatkowych na świecie. Jego nieustanne zmiany, wprowadzane bez konsultacji, a nawet w czasie roku podatkowego – nie służą nikomu. Najwyższy czas na audyt i sprawdzenie, co działa, a co nie. Czy na pewno podatek denny i od deszczu są niezbędne, czy nie warto konsultować zmiany z przedsiębiorcami, księgowymi i innymi zainteresowanymi? Polski Ład pokazał, że łatwo zrobić bałagan, ale sprzątanie trwa długo. Przedsiębiorcy mają jasne postulaty:

  • Proste, czytelne i stabilne przepisy
  • Jednolita i pro przedsiębiorcza interpretacja przepisów
  • Zasada in dubio pro tributario – rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatników
  • Sprawiedliwe opodatkowanie – jednakowe obciążenia dla podatników wykonujących tę samą działalność
  • Przejrzystość systemu podatkowego – likwidacja obecnie obowiązujących i niewprowadzanie nowych podatków sektorowych, opłat, danin i parapodatków
  • Dialog społeczny i staranne konsultacje społeczne zmian podatkowych
  • Odpowiednio długie vacatio legis
  • Konkurencyjny system podatkowy w porównaniu z systemami obowiązującymi w innych krajach
  • System promujący przedsiębiorczość, inwestycje i rozwój poprzez odpowiednio zaadresowany katalog ulg i zwolnień
Ewa Szejner
Panel 6

Dział księgowo-finansowy

jako kreator zmian i lider efektywności gospodarowania

  • Negocjacje to nie tylko biznes – przestań postrzegać negocjacje jako domenę mężczyzn obracających się w świecie wielkiego biznesu, polityki i dyplomacji. Negocjacje to nasza codzienna aktywność w pracy, ale też w życiu rodzinnym oraz w otoczeniu społecznym.
  • Dlaczego to sobie robimy? – czyli przekonania, przez które kobiety nie chcą negocjować: jest cała lista stereotypów, które bardzo przeszkadzają w podjęciu inicjatywy, począwszy od „nie wypada”, poprzez „ktoś pomyśli, że jestem roszczeniowa”, „zrobię to później”, „to wina modelu wychowawczego, w jakim wyrosłam”, a skończywszy na „i tak mi się nie uda”.
  • Nikt nie zadba o Twoje interesy lepiej niż Ty sama: syndrom Tiary, czyli „skaza negocjacyjna” kobiet – czasy, kiedy siedziało się w kącie po to, by nas ktoś znalazł, odeszły w niepamięć... i słusznie...
  • Rozmowa o podwyżce – od tego jeszcze nikt nie umarł...: nie proś o podwyżkę! O podwyżce się rozmawia, o podwyżkę się wnioskuje, wreszcie podwyżkę się negocjuje. Wszystko w Twoich rękach! – jak się przygotować do tej dyskusji, by otrzymać wyższe uposażenie, a jednocześnie zachować dobre relacje z przełożonym?
Ewa Brok
Panel 7

Jak budować dobre relacje w biznesie oraz sztuczna inteligencja chat GPT

– gdzie są granice polegania na nowoczesnych technologiach?

  • Gdzie kończy się asertywność, a pojawia brak kultury w biznesie: jak ułożyć dobrą komunikację pomiędzy zarządzającym a innymi działami w firmie? W jaki sposób skutecznie i kulturalnie reagować na brak odpowiedzi, ignorowanie i milczenie np. w relacji prezes – główny księgowy lub prezes – kontrahent?
  • Kultura biznesu w komunikacji internetowej – o czym nie wolno zapomnieć, korzystając z mediów społecznościowych i portali zawodowych?
  • Na co warto dziś postawić – czy komunikacja z komputerowym botem na pewno zastąpi rozmowę z człowiekiem i jak przekłada się wykorzystanie chatu na wynik finansowy w porównaniu z kontaktem z osobą np. z działu obsługi klienta?
Podatkowy Stand Up

Jak argumentować koszty i podatek naliczony VAT, aby fiskus nie szukał powodu do korekty

– absurdy orzeczniczo-interpretacyjne rodem z PRL!

Luiza Pieprzyk
Samir Kayyali
  • Podatnik odliczył w działalności samochód, urzędnik zapytał, po co mu samochód do prowadzenia biznesu… Jak było 30 lat temu, a jak jest dziś?
  • Święta, choinka w firmie – reprezentacja i reklama czy zwyczajny koszt, podatek naliczony? Problem fiskusa z ozdobami świątecznymi – jak kiedyś klasyfikował wydatki, jak bronił się przedsiębiorca, a na co fiskus zezwala teraz?
  • Kawa, herbata, śmietanka, cytrynka – największe afery podatkowe lat 90. Jakich argumentów używał fiskus, aby wyrzucić je z kosztów i skorygować podatek naliczony? Cukier w kostkach czy luzem? Biały czy brązowy? Oto dylematy fiskusa.
  • Fiskus jest „łaskawy”? Odliczenia suplementów diety, foteli do masaży, stołu do gry w piłkarzyki, wyposażenia pomieszczeń wellbeingowych, ale… nie dla wszystkich podatników. Kto jest dyskryminowany i co mówią przepisy Konstytucji Biznesu?
  • Pączki i kawa dla kontrolerów odwiedzających firmę? Tak! Po zjedzeniu zaczynały się problemy podatkowe! Poznaj stanowisko fiskusa.
  • Historia, jak przepis na sernik pogrążył finansowo księgowego i spółkę, która była kontrolowana, czyli o sposobach fiskusa na wychwytywanie nieodpłatnych przekazań opodatkowanych w VAT.
  • Sprzęt RTV w odliczeniach w podatku VAT przez… firmy budowlane… – jak argumentowali zakup przedsiębiorcy w latach 90., a jak jest dziś?
  • Buty jako środek transportu – hity PRL! Jak zareagował fiskus i genialna argumentacja podatnika.
  • Alkohol w firmie – kontrowersje odliczania wydatków w latach 90. i dziś.
Luiza Pieprzyk
Warsztat 1

E-fakturowanie po kolejnej nowelizacji

– jak wywiązać się z nowych obowiązków nałożonych ustawą o KSeF

  • Krajowy System e-Faktur – od kiedy będzie obligatoryjny po zmianach przepisów? Jak działa KSeF i jakie nowe funkcje spełnia?
  • Wystawianie faktur w KSeF – kto ma obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a kto jest z tego obowiązku zwolniony po nowelizacji przepisów? Od kiedy do systemu przystępują drobni przedsiębiorcy i nie-vatowcy? Czy podatnicy zagraniczni muszą korzystać z KSeF? Co z fakturami VAT RR, fakturami konsumenckimi, biletami kolejowymi, lotniczymi, za przejazd autostradą – czy trzeba je wystawiać w KSeF? Czy dokumenty wystawiane w ramach samofakturowania też zostaną objęte KSeF?
  • Poprawa faktury – czy można wprowadzać zmiany za pomocą noty? Czy trzeba wystawić fakturę korygującą w KSeF, jeśli pierwotna faktura została wystawiona poza tym systemem? W jakim terminie rozliczać fakturę korygującą? Jak korygować faktury, które nie wpływają na wartość faktury? Co jeśli wystawca prześle faktury z błędami rachunkowymi? Czy można w KSeF wystawić korekty zbiorczo?
  • Faktura zaliczkowa – czy należy ją wystawić w KSeF, jeśli sprzedawca otrzyma część zapłaty lub jej całość w miesiącu dostawy towaru lub wykonania usługi?
  • Kasy rejestrujące a KSeF – czy będzie można wystawić faktury za pośrednictwem kas rejestrujących, gdy KSeF będzie obligatoryjny? Co z paragonami z NIP do 450 zł i innymi fakturami uproszczonymi?
  • Kurs walut – jak go ustalać w przypadku dostawy towaru przez podatnika, dla którego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury?
  • Płatności za faktury – jakie nowe obowiązki nakłada nowelizacja przepisów w zakresie przelewów z MPP i bez MPP?
  • Awaria KSeF po stronie podatnika i systemu – jak w takiej sytuacji wystawić fakturę? Czy można zrobić to offline i wysłać do KSeF później, po usunięciu usterki? Czy trzeba taką fakturę specjalnie oznaczyć?
  • Sankcje za nieprawidłowości w KSeF: kto odpowiada za błędy? Za jakie uchybienia grożą kary i ile wynoszą po zmianie przepisów?
Michał Staniek
Warsztat 2

Fundacja rodzinna kontra estoński CIT

– która forma jest korzystniejsza podatkowo?

  • Fundacja rodzinna – na czym polega i do czego może służyć?
  • Jak założyć fundację rodzinną i ile to kosztuje? Jakie funkcje pełnią poszczególne organy fundacji rodzinnej: fundator, zarząd, rada nadzorcza, zgromadzenie beneficjentów? Jaki jest zakres ich odpowiedzialności za długi fundacji?
  • Statut fundacji rodzinnej – o jakich zapisach nie wolno zapomnieć przy jego konstruowaniu?
  • Spis mienia – jak określić wartość podatkową każdego z jego składników i proporcje wniesienia majątku?
  • Fundusz założycielski – ile musi wynosić? Czy można go zwrócić fundatorowi?
  • Działalność gospodarcza – w jakim zakresie może ją wykonywać fundacja rodzinna?
  • Opodatkowanie fundacji rodzinnej – kiedy stawka 0%, 10%, 15%? Co może być ukrytym zyskiem?
  • Fundacja rodzinna vs. estoński CIT – w których przypadkach fundacja rodzinna jest korzystniejsza podatkowo – analiza porównawcza na konkretnych przykładach.
  • Czy będąc na estońskim CIT, można założyć fundację rodzinną – analiza najnowszych interpretacji.